ÁZSIAI ÉLETEK – KÖZELKÉP ISHU PATEL FOTÓKIÁLLÍTÁSA

Megnyitó: június 20., csütörtök 18:00, Hírös Agóra / Kamaraterem

A kiállítást megnyitja: Baghet Iskander fotográfus

Látogatható: a fesztivál ideje alatt 10:00 – 18:00 óráig;
június 22-én, a Múzeumok Éjszakáján 24:00 óráig.

 

2011-ben az animációs filmrendező Ishu elutazott Délkelet-Ázsiába, követve mestere, Henri Cartier-Bresson hitvallását: „az igazságot kell fotózni.” A mozgóképkészítést hátrahagyva Leica M9 digitális fényképezőgépével városi és vidéki helyszíneket keresett fel. Fotóiban az egyedi emberi gesztusok, elgondolkodató történetek megörökítésére vállalkozott.

Tünékeny állóképek sorozataként Patel fotói történeteket mesélnek, megragadják az élet egy-egy pillanatát, úgy, hogy megörökítik az öröm, a szenvedés, vagy az emberi méltóság momentumait. Habár a globalizáció példátlan gyorsasággal alakította át Ázsiát, még mindig milliók dolgoznak a feketegazdaság berögzült béklyói alatt. Mindennapjaik megmerevedtek az időben, az élet rendjét rutinszerűen folytonos mozgásban tartják. Tűrnek, túlélnek, boldogulnak, kitartanak. Ezek a közösségek önmagukban ugyan erősek, de törékenynek bizonyulnak az olyan gigantikus munkálatoknál, amikor egy folyóhoz kell gátat építeni, elárasztani egy völgyet, kibányászni egy hegycsúcsot, vagy eltávolítani egy mólót.
 

     
Ishu Patel

 

Egyetemi tanulmányai után Ishu Patel életreszóló lehetőséget kapott, hogy elkísérje Henri Cartier-Bressont egy fotográfiai útra az indiai Gudzsarát és Rádzsasztán államokon keresztül. Az utazás mély benyomást gyakorolt rá. Sohasem felejtette el mestere beszédét, amelyet több száz helyi sajtófotós előtt tartott. Bresson felemelte Leica kameráját, és útmutatóként azt tanácsolta mindenkinek: „fotózzák le az igazságot.” Ez lett Patel ars poeticája is. Számára az igazság segít feltárni magát az alkotói folyamatot.

Ezt követően a Kanadai Nemzeti Filmbizottság égisze alatt kibontakozott animációs filmrendezői karrierje során több ezer kép ment át a kezei alatt. Az animációs filmekben az egyedi képeknek sosincs akkora szerepük, de a két kép között végbemenő változások kulcsfontosságúak: általuk teremtődik meg a mozgás, a történetmesélés alapvető eleme. A fotográfiában ennek ellenkezője történik: egy másodperc töredékéig – az exponáló gomb megnyomásáig – tart a teremtés pillanata, a mozgás megdermed. Ebben rejlik a fotográfiák időtállósága.

Patel képei sohasem ítélkeznek, nem politikai jellegűek. E fotótárlat Ázsia ismeretlen hétköznapi emberei élete előtt tiszteleg, akikről egyre jobban megfeledkezünk gyorsan változó világunkban.