A 11. EURÓPAI ANIMÁCIÓS JÁTÉKFILM ÉS TV-FILM FESZTIVÁL DÍJAZOTTJAI
A legjobb egész estés játékfilm: A kenyérkereső – Rendező: Nora Twomey
„Film a mesemondás erejéről, mely megmutatja nekünk, hogy a képzelőerő nemcsak menekülőút a valóságból, hanem erőt adhat nekünk ahhoz, hogy megbirkózzunk a szenvedéssel, és szembenézzünk az igazsággal. Gyönyörű, érzékeny színészi játékkal formálja meg hősnőjét, aki egyszerre erős és sebezhető. Történetét, mely a reményről és a családi kötelékekről szól, mély humanizmussal mesélik el az alkotók."
Kecskemét város különdíja: Medvevilág Szicíliában – Rendező: Lorenzo Mattotti
„Lenyűgöző és elegáns látványvilágú mese, amely minden korosztályt képes megszólítani. A kalandos történet egy varázslatos mediterrán világba vezet el bennünket, ahol a hősök nem tévedhetetlenek, és a döntési helyzetek sem egyszerűek."
A legjobb TV-speciál (megosztva): A bandita patkány – Rendező: Jeroen Jaspaert; Mimi és Liza: A karácsony fénye – Rendező: Ivana Sebestova, Katarína Kerekesova
„A zsűri azért választotta ki ezt a két mesét, mert mindkettő gyerekeknek szól, professzionális megvalósítású: a szolidaritásról és közösségvállalásról szóló egyetemes tanulság világos, ugyanakkor finom megjelenítésű."
A legjobb televíziós sorozat: Vitello undi barátnője – Rendező: Dorte Bengtson
„A zsűri egyhangúlag választotta ezt az epizódot, számos ok miatt. Habár az epizód a fiatalokat célozza meg, minden korosztálynak ajánlott. Egy mindennapi történet fordul át egy költészettel teli mesébe, mindez pedig kiválóan megvalósított időzítéssel, dialógusokkal, és karakter dizájnnal történik."
Az Országos Diákzsűri díja: Micsoda pompás torta! – Rendező: Marc James Roels, Emma De Swaef
„Az elnyomó és az elnyomott témája, noha történelminek számít, a mai napig is aktuális. A bravúros történetvezetésnek köszönhetően a film nem csak elgondolkodtatott, hanem érzelmileg is megmozgatott minket. A jólét és a szenvedés témakörét groteszk humorral közelíti meg. E mellett az egyedi technikáját is hihetetlen precizitással és igényességgel oldották meg. A sound design és a vizuális világ rendkívül kiforrott és letisztult."
A 14. KECSKEMÉTI ANIMÁCIÓS FILMFESZTIVÁL DÍJAZOTTJAI
A fesztivál nagydíja: Szezon után – Rendező: Láng Orsolya
„A fesztivál nagydíját kapja Láng Orsolya Szezon után című filmjéért, a film lírai hangvétele, a magány megjelenítésének atmoszferikus módja, az alapgondolat és a stiláris kivitelezés harmóniája miatt."
KATEGÓRIA DÍJAK
A legjobb egész estés játékfilm: Ruben Brandt, a gyűjtő – Rendező: Milorad Krstc
„A díjat kapja Milorad Krstic Ruben Brandt, a gyűjtő című filmje, a kultúrtörténeti és filmtörténeti referenciákkal, illetve a klasszikus filmműfajokkal folytatott virtuóz játék és a magas színvonalú technikai kivitelezés miatt."
A legjobb rövidfilm: Bela – Rendező: Tóth Roland
„A díjat kapja Tóth Roland Bela című filmje, a filmkészítés hőskorát bravúrosan megidéző animációs stílus és egy művészi életút frappáns, néhány percbe tömörített, mégis teljes felidézése miatt.”
A legjobb televíziós sorozat (megosztva): Cigánymesék: Riza éjszakája – Rendező: Tóth-Pócs Roland; Kippkopp a hóban – Rendező: Fabók Szilvia, Mikori Tama
„A Cigánymesék eredeti stiláris kivitelezése, szürreália és folklór ragyogó egybesodrása miatt kapja a díjat, továbbá azért, mert szórakoztatóan valósítja meg a roma kultúra eljuttatását a széles közönséghez.”
A Kippkopp a hóban a rendkívül magas színvonalú látványvilága, lendületes, dinamikus kameravezetése, a nézőpontokkal folytatott játék miatt kapja a díjat.”
A legjobb alkalmazott animáció: Comedy Central Pixel Idents – Rendező: Mendrei Miklós
„A díjat kapja Mendrei Miklós Comedy Central Pixel Idents című munkája, a formákkal és színekkel folytatott játék izgalmassága miatt, melyek nyomán a produkció élményszerűen vezet be a csatorna műsorainak világába.”
Legjobb diákfilm: Jaques ámokfutása avagy mikor veszítjük el bizalmunkat önmagunkkal szemben – Rendező: Horesnyi Máté
„A díjat kapja Horesnyi Máté Jacques ámokfutása, avagy mikor veszítjük el bizalmunkat önmagunkkal szemben? című filmje, a filmtörténet egyik legjelentősebb rendezője, Jacques Tati művészetét ihletetten megidéző tartalmi és formai elemei, illetve finom humora és atmoszférikus ábrázolásmódja miatt.”
KÜLÖNDÍJAK
A legjobb elsőfilmért: Szimbiózis – Rendező: Andrasev Nadja
„A díjat kapja Andrasev Nadja Szimbiózis című filmje, a párkapcsolati kiszolgáltatottság nagy művészi erővel történő megfogalmazása, a társas magány megjelenítésének hatásossága, az innovatív vizuális stílus miatt.”
A legszínvonalasabb képi formanyelvért és a legjobb animációs munkáért: Remake – Rendező: Klingl Béla
„A díjat kapja Klingl Béla Remake című filmje, az örök visszatérés gondolatának frappáns megidézése, valamint a többteres kompozíciókra és a fortélyos kameramunkára épített képi stílusa, formafegyelme miatt.”
A legjobb forgatókönyvért: Városi legendák: Az emberi test – Rendező: Glaser Kati
„A díjat kapja Glaser Kati Városi legendák – Az emberi test című filmjéért, amely három percben anekdótázik az emberi test titkairól, szórakoztatva tanít és informatívan mesél.”
A legjobb 3D: Martian Logistic Co. – Rendező: Molnár Csaba
„A díjat kapja Molnár Csaba Martin Logistics Co. című filmjéért a világűr meghódítását fonák és idézőjeles sikertörténetként bemutató marsi falansztervilág impresszív bemutatása miatt.”
Legjobb technikai kivitelezés: Solar Walk – Rendező: Bucsi Réka
„A díjat kapja Bucsi Réka Solar Walk című filmje, a húszas évek avantgárd filmjeinek ritmusát, tiszta szépségét, absztrakt formavilágát a legmodernebb kortárs technikákkal történő, kreatív és szuggesztív megidézése miatt.”
Dicsérő oklevél:
ApApArA – Rendező: Csont Zsombor
„Dicsérő oklevelet kap Csont Zsombor Apapara című filmje, mert egyszerű, rövid és szívhez szóló módon vezet be az apaság misztériumába.”
Irijám és Jonibe – Rendező: Rofusz Kinga
„Dicsérő oklevelet kap Rofusz Kinga Irijám és Jonibe című filmjéért, amely a vizuális költészet mesterfoka: esszenciális és érzékeny bemutatása születés és újjászületés archetipikus élményének.”
Platon Karataev: Orange Nights – Rendező: Molnár Luca Anna, Verhóczki Ádám
„Dicsérő oklevelet kap Molnár Luca Anna és Verhóczky Ádám a Platon Karataev zenekar Orange Nights című dalához készített videoklipje a zene és a vizuális kivitelezés példás harmóniája és megkapó egysége miatt.”
TOVÁBBI DÍJAK
A Magyar Filmkritikusok díja: Szimbiózis – Rendező: Andrasev Nadja
A Magyar Filmkritikusok dicsérő oklevele: Szezon után – Rendező: Láng Orsolya
A Gyermekzsűri díja: Sellők és Rinocéroszok – Rendező: Traub Viktória
“Feladatunk a magyar versenyprogram megtekintése és értékelése volt. Hasznos beszélgetések és viták után: a történetvezetés, a karakterfejlődés, a téma megközelítése, és a groteszk képi világ megjelenítéséért a „Sellők és rinocéroszok” című animációt díjaztuk.”
Az Országos Diákzsűri díja: Szimbiózis – Rendező: Andrasev Nadja
“Választásunk egy olyan rövidfilmre esett, mely mindhármunkra óriási hatást gyakorolt bátor, tabukat döntögető témaválasztásával, mely egyetlen pillanatában sem vált ízléstelenné és öncélúvá. Képi fogalmazásmódjának és narratív stílusának letisztultsága, valamint az apró részletek és motívumok kifinomult használata a történet átélhetőségét segítik. A film ugyanis olyan társadalmi jelenséget dolgoz fel, mely mindenki számára ismerős és sokkal számottevőbb mértékben van jelen az emberiség életében, mint azt magunknak is bevallanánk. Éppen ezért tartjuk fontosnak és kiemelkedőnek, hogy egy animációs film ilyen elmélkedésre, ráébredésre hívja meg nézőit.”
Közönségdíj: A kenyérkereső – Rendező: Nora Twomey
Az Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület (Kecskemét környéki kistelepülések) közönségdíja: Kippkopp a hóban – Rendező: Fabók Szilvia, Mikori Tama
A Dot&Line és a KAFF közös kritikaíró pályázatának nyertesei
Papp Attila: Teremtés gyakorlatban (Bucsi Réka: Solar Walk)
Harangozó Ádám: Szerelmes tumor (Tóth Luca: Lidérc úr)
Bethlenfalvy Péter: Közel a tengerhez (Horesnyi Máté: Jacques ámokfutása)
“Nagyon örültünk, hogy a kritikaíró pályázatra ilyen sokan jelentkeztek, mindazonáltal viszonylag egyhangú döntés született - a zsűriben mindhárman nagyjából ugyanazokat a szövegeket éreztük a legjobbnak. Elsősorban azokat, amelyek formailag valóban kritikák voltak, nem cselekményismertetők, ajánlók vagy - akár mégoly részletes - filmelemzések. A filmkritikát az értékelés, a bírálat alapvető szerepe különbözteti meg a felsorolt műfajoktól, és mi is azokat a cikkeket találtuk a legjobbnak, amelyek megalapozottan érveltek egy-egy film erényei vagy hibái mellett. Örültünk annak is, hogy ezeket az érveket számos szerző kifejezetten az animációs film formai lehetőségeire, kifejezőerejére, technikájára alapozta. Végeredményben pedig azokat a kritikákat találtuk a legjobbnak, amelyeket kiemelt a többi közül magabiztos, színes, egyéni stílusuk. Amelyeknek szerzői tudták, hogy a filmkritika formai sajátosságai csak a kiindulási pontját jelentik a jó filmkritikának, nem pedig kimerítik annak fogalmát. Gratulálunk a nyerteseknek!”